اثر پروانه ای ....

چیزی تا حالا راجع به " اثر پروانه ای " شنیدین؟

این عبارت "اثر پروانه ای" در پی مقاله ی "ادوارد لورنتس" به وجود اومده! وی در اجلاسی در سال 1972 مقاله ای با این عنوان ارائه داد که آیا بال زدن پروانه ای در برزیل می تونه باعث ایجاد تندبادی در تگزاس بشه!؟

می دونین "آشوب " یعنی چی!؟

همه مون یه درکی از این واژه در ذهنمون داریم.

"آشوب" در لغت به معنای "هرج و مرج و بی نظمی" ست. ریشه لغوی آشوب به کلمه رومی " کائوس" برمی گرده که مفهوم آن متعلق به شاعر روم باستان به نام"اوید" ست. به نظر او "کائوس، بی نظمی و ماده بی شکل اولیه بود که دارای فضا و بعد نامحدودیه!

عبارت عامیانه "اثر پروانه ای" در زبان تخصصی نظریه آشوب،« وابستگی حساس به شرایط اولیه» ترجمه میشه.به غیر از آب و هوا ، در سیستم های پویای دیگه نیز حساسیت به شرایط اولیه به چشم می خوره.

....

در بسیاری از وقایع اجتماعی نیز می توان بجای پیجویی عوامل بسیار پیچیده، با جدی گرفتن عوامل به ظاهر بی ارزش ، به تحلیل صحیحی نسبت به آن واقعه رسید...

***

هیچ حس کردین گاهی و یا شاید اغلب موارد،یهو در بین کار و یا حتی وسط جشن و سرور و شادیاتون، دلتون می گیره ، بهم می ریزین و ...! هیچ متوجه شدین که گاهی حتی وسط غم و اندوهتون احساس خوبی ممکنه بهتون دست بده و یا حتی اون غم بکلی ازتون زائل بشه!

یادمه یه جا اگه اشتباه نکرده باشم از مرحوم دکتر حسابی خوندم که فرموده بودن:" انسان چیزی نیست جز موج!" 

این جمله همیشه و همیشه توی ذهن من موند ، تا اینکه این مطلب بالا رو توی مقاله ای از مجله "قاصدک" خوندم. این دو مطلب توی ذهن من با هم تلاقی کردن و با تجربیاتی که داشتم به یه نکته خوبی رسیدم که شاید شماها خیلی زودتر از من بهش رسیده باشین.

یه موج منفی کوچولو می تونه با کمک "اثر پروانه "ای گاها به یه سونامی بزرگ اونم از نوع آشوبهای روانی اجتماعی تبدیل بشه و خرابکاریای بزرگ و جبران ناپذیری رو در سطح جامعه بوجود بیاره!

یه موج مثبت کوچولو هم می تونه با کمک "اثر پروانه ای" به یه موج بزرگ شادی و رویدادی اثربخش و تحولی عظیم در سطح اجتماع بدل بشه و تاثیرش تا مدتها نه تنها در روند زندگیها بلکه در کل جریان هستی و تاریخ ثبت و موندگار بشه!


حالا بگین،کدومش بهتره!؟ اهل کدومشون هستیم؟!امروز و الان واین لحظه، داریم چه موجی از خودمون ساطع می کنیم؟


مثبت باشیم

یا علی


ب.مهجور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد